references
2 5
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
IN
M IN
6
Qui sóc jo?
Objectiu: aprofundir en els nostres orígens familiars i culturals; demanar informació per saber d’on venim i qui eren els nostres avantpassats per entendre per què som com som i ens comportem d’una certa manera. És una forma més d’entendre el nostre origen i el dels nostres companys i mostrar-nos respectuosos amb el nostre passat i la diversitat. Idees clau: buscar informació, analitzar la història i respectar els orígens. Recursos: cartolines, retoladors i còpies de fotografies dels àlbums familiars. Desenvolupament: cada alumne entrevistarà els seus avis i pares per obtenir informació sobre els seus orígens: on i quan van néixer, quants germans tenen o tenien, si van haver d’emigrar, si van estudiar i què, si treballen o van treballar i de què, quines eren les seves aficions, etc. També els han de demanar fotos per intentar il·lustrar tota aquesta informació. Després haurem de parlar de què succeïa a nivell històric en aquells anys en el lloc en què van créixer i van viure els nostres avis i els nostres pares, i també buscar algunes fotos d’aquella època per Internet. Amb tota aquesta informació, finalment, haurem de confeccionar un pòster amb el títol de “Qui sóc jo?”. A casa: podem continuar “investigant” sobre els nostres orígens parlant amb més familiars, buscant fotografies o mirant vídeos antics de família, si els tenim. Més: podem convidar algun avi a classe perquè expliqui quin era el moment històric en què va néixer, la situació econòmica, els costums, els gustos... És molt important que siguem conscients del passat i dels nostres orígens per respectar-los i entendre qui som i d’on venim.
Prohibit burlar-se. Paraules que fan mal.
Objectiu: igual que les paraules ens poden ajudar a augmentar la nostra autoestima, també poden fer-nos mal, com succeeix en burlar-nos dels companys. Paraules que sorgeixen en desenes de segon poden fer sentir malament durant molt de temps. Evitar-ho és també mostrar respecte. Idees clau: paraules, burla, responsabilitat, reflexió i regles de comportament. Recursos: cartolina DIN A3, regla i retoladors. Desenvolupament: a vegades ens burlem o fem comentaris negatius sobre companys sense ser conscients del mal que podem estar causant. El professor iniciarà una campanya de “tolerància zero” a les burles, les crítiques o els insults. Els divendres al matí s’organitzarà una assemblea en què els alumnes podran dir si algun company els ha dit una paraula lletja, per ferir o de burla, sense dir qui les ha dit. El professor farà una taula dividida per setmanes i les comptabilitzarà. Explicaran per què aquestes paraules els fan sentir malament, perquè tots reflexionin. La setmana que cap alumne hagi rebut un insult o burla se’ls premiarà amb una tarda lliure per fer el que més els vingui de gust. A casa: “tolerància zero” també a casa. Parlarem amb els nostres pares i germans i intentarem no utilitzar paraules ni comentaris que fereixin ni facin sentir malament. Ni els adults entre ells, ni entre els nois, ni entre els adults i els nois. La setmana que aconseguim zero insults i burles hi haurà un premi comú, com anar al cinema, per exemple. Més: perquè no hi hagi dubtes sobre quines paraules ens fan sentir malament i tristos, elaborarem una “llista negra”. Cada alumne proposarà una paraula o burla per a la llista. El professor les escriurà en una cartolina i la penjarà en algun lloc ben visible.
CURS 2016-2017
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
9