references
IN
3
Dia de la diversitat.
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
2 4
IN
Felicita els altres.
Objectiu: oi que a tots ens agrada que ens diguin coses boniques i positives?... És clar que sí, però no tot consisteix a rebre. Donar és també important per sentir-se bé amb un mateix i per aprendre a respectar-se i a respectar. És molt important felicitar les persones que t’envolten quan fan quelcom bé i demostrar-los el teu afecte i atenció perquè se sentin especials. D’aquesta manera, augmentarà l’autoestima de tots. Idees clau: respecte mutu, companyonia, generositat, convivència, treball en equip. Recursos: el xandall d’educació física de l’escola o roba esportiva; porteries de futbol, cistelles de bàsquet, xarxes d’handbol.
CURS 2016-2017
Objectiu: ser conscients que en una mateixa classe cada alumne és diferent: els seus pares poden ser de llocs diferents, tenir cultures i costums diferents o parlar idiomes d’altres països. Totes aquestes diferències ens permeten aprendre un munt de coses interessants i, en respectar-les, créixer com a éssers humans. Idees clau: diversitat, multiculturalitat, tradicions, aliments i menjars del món. Recursos: roba tradicional que els alumnes puguin portar de casa; algun plat, postres o aliments del lloc d’origen dels seus pares que els alumnes puguin portar sense gaire complicació; unes tovalles, tovallons. Desenvolupament: celebrar el “Dia de la diversitat”. Els alumnes vestiran aquest dia vestits regionals de la zona o país dels seus pares o avis per explicar a la resta d’on provenen i alguns costums. També poden portar algun plat típic senzill o postres per compartir en una gran taula que pararan entre tots. A casa: buscarem alguna recepta senzilla d’alguna altra regió o país diferent del nostre i que no coneguem però que ens vingui de gust provar. Comprarem els ingredients amb els nostres pares, que ens ajudaran a fer-la a la cuina. La compartirem amb tota la família i apreciarem els nous sabors.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
Desenvolupament: el professor d’Educació Física dividirà la classe en sis equips i cada un triarà un capità/ entrenador; a continuació, es col·locaran les porteries, les cistelles de bàsquet i les xarxes, si no estan ja instal·lades. Cada equip jugarà un partit de deu minuts de cada un dels esports. El professor decidirà qui s’enfronta amb qui. El capità/entrenador no jugarà i anirà canviant en cada un dels tres partits. Es dedicarà a animar els seus companys i a motivar-los dientlos coses positives perquè donin tot de si i s’esforcin al màxim. Al final de la competició, tots els equips es donaran la mà i es felicitaran mútuament per haver participat. A casa: podem convertir-nos en el “capità” de la nostra família i felicitar-los per totes aquelles coses que fan bé: pels plats que cuinen, per cuidar tan bé de les plantes, per tenir l’habitació endreçada... Més: quan acabi la competició, els alumnes contestaran un per un si pensen que els ànims del seu capità/ entrenador l’han ajudat a fer-ho millor i a esforçar-se al màxim. Després, els equips es tornaran a reunir i hauran de felicitar el capità/entrenador i dir-li coses positives sobre la seva manera de ser i de comportar-se.
8
Més: es pot proposar escoltar músiques del món. El professor entrarà a Youtube i posarà als nens cançons d’artistes de diferents parts del planeta. Els nens també poden proposar escoltar alguna cançó en especial i utilitzar instruments o ritmes característics d’un lloc en concret.