references
INF
1
Em cuido bé.
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
2 2
INF
Estima’t!
Objectiu: reconèixer tots els aspectes positius del nostre cos, les nostres capacitats i la nostra forma de ser. El respecte comença per nosaltres mateixos, i per respectar-nos hem de voler-nos i ser conscients de tot el nostre potencial. Idees clau: afecte, positivitat, autoestima i seguretat en un mateix. Recursos: folis DIN A4 i llapis de colors per dibuixar. Desenvolupament: cada alumne es dibuixarà en un foli. Després, un per un, sortiran davant de la classe i els seus companys diran quelcom positiu sobre ell: sobre el seu aspecte físic, la seva forma de vestir, la seva manera de comportar-se, etc. El professor recollirà tots aquests comentaris positius, els escriurà al voltant del dibuix de l’alumne i els resumirà amb adjectius o una frase curta. Quan hagin sortit tots, el professor llegirà el que ha escrit al voltant de cada dibuix perquè els alumnes siguin conscients de les qualitats que tenen, s’estimin cada vegada més i aprenguin a respectar-se a si mateixos. A casa: tots els membres de la família es dibuixaran en un DIN A4 i diran coses boniques i positives sobre la resta. Un adult s’encarregarà d’escriure tots els comentaris al voltant dels dibuixos. Aquests es penjaran en la nevera, perquè cada vegada que vagin a la cuina recordin totes les coses positives que la seva família pensa sobre ells. Més: cada setmana, un alumne serà el protagonista de la classe. Penjaran el seu dibuix en un costat de la pissarra on tots puguin veure’l, serà el primer de la fila a entrar i a sortir de classe, i podrà portar a l’aula fotos d’ell i la seva família i algunes de les seves joguines i llibres preferits perquè els companys puguin jugar-hi. T’estimaran i t’estimaràs.
Objectiu: que els nois prenguin consciència de l’important que és el seu cos i com poden cuidar-lo començant, per exemple, per petits hàbits d’higiene corporal que es puguin aplicar de manera senzilla a l’aula. Idees clau: cuidar el seu cos, adoptar hàbits d’higiene i crear rutines. Recursos: cada alumne portarà un pinta o un raspall marcat amb el seu nom que col·locarà en un espai de l’aula on hi pugui accedir de manera autònoma. Desenvolupament: quan anaven a la llar d’infants, el professor els rentava la cara i els pentinava abans que els pares arribessin, perquè quan els veiessin ben guapos i endreçats. A Cicle Infantil ja són grans i el professor no els ha de rentar la cara ni pentinar. Ja saben fer-ho sols, però han d’establir unes petites rutines. El professor deixarà cada dia que en els últims deu minuts de classe els alumnes puguin portar a terme hàbits d’higiene personal: rentar-se les mans, la cara o pentinar-se perquè els pares, els avis o la persona que els vingui a recollir els vegi ben polits. I ho faran de manera organitzada, respectant els companys. A casa: parlarem amb els nostres pares i germans i també adoptarem el compromís i establirem la rutina de sortir sempre amb la cara rentada i ben pentinats de casa cada matí; si és necessari, ens llevarem deu minuts abans per si hem de passar una mica més de temps al lavabo. Més: mentre ens rentem les mans i la cara a l’aula i ens pentinem, el professor pot posar aquesta cançó a Youtube: veure enllaç. Així, a més d’estar entretinguts, podem aprendre vocabulari en anglès: “wash our face, comb our hair”. 7
CURS 2016-2017
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius