references
S
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
Tutoria d’avaluació: No és cosa de nois: Vigilant quan no hi ha classe.
Objectiu: els professors són un element clau en la prevenció de l’assetjament escolar, ja que és en les aules i dins de l’escola (temps d’esbarjo i de menjador) quan es produeixen la major part dels casos a Primària. Aprendre a estar alerta. Idees clau: assumir que la figura del professor no és només la d’una persona que imparteix coneixement, sinó que també educa els alumnes en valors i ha d’estar sempre pendent perquè no es produeixin situacions d’assetjament escolar. Recursos: test TEBAE (test d’avaluació breu de l’assetjament escolar), pàgines web com www.aepae.es, articles de diaris. Desenvolupament: encara que l’assetjament escolar existeix des de sempre, ni els professors, ni la família, ni la societat han estat sempre conscients de la seva importància i les seves conseqüències. Actualment, els professors tenen clar que han d’estar en alerta. Per formar-se i tenir més eines per combatre el bullying poden llegir articles o propostes que exposen altres col·legis per fer front a l’assetjament, utilitzar el test TEBAE, tenir a mà el protocol de l’escola i, sobretot, estar sempre pendents i mostrar-se pròxims als alumnes perquè aquests confien en el seu professor, i explicar-li qualsevol situació de conflicte. Més: es reuniran periòdicament i analitzaran possibles casos de bullying o situacions amb algun tipus de violència. Pensaran en estratègies i accions de prevenció.
46
47
Dret a la igualtat i a rebre protecció contra la crueltat i el maltractament.
CURS 2016-2017
Objectiu: segons el decàleg dels Drets del Nen, tots tenen una sèrie de drets que sempre haurien de ser respectats: en aquest apartat de “Compromís contra la violència” hauríem de fixar-nos especialment en el dret número 10: “A ser educat en tolerància i pau, sense que es fomenti la discriminació”. Idees clau: assimilar conceptes importants com els drets que tenim a ser tots iguals; treballar l’autoestima; reflexionar sobre les conseqüències negatives i a vegades dramàtiques que pot arribar a causar l’assetjament escolar. Recursos: taula dels Drets del Nen i conte de Juul que es pot trobar aquí, fang i utensilis per treballar-lo.
DRETS DEL NEN Dret 1: a la igualtat de drets sense cap tipus de discriminació. Dret 2: a desenvolupar-se físicament, mentalment, espiritualment i moralment. Dret 3: a un nom i una nacionalitat. Dret 4: a seguretat social, alimentació, habitatge, serveis mèdics i joc. Dret 5: a rebre ajuda especial si té una discapacitat física o mental. Dret 6: a tenir amor i comprensió per desenvolupar-se plenament. Dret 7: a rebre educació. Dret 8: a rebre protecció i auxili en primer lloc. Dret 9: a ser protegit contra l’abandó, la crueltat i l’explotació. Dret 10: a ser educat en tolerància i pau, sense que es fomenti la discriminació.
Desenvolupament: després de repassar el decàleg dels Drets del Nen i incidir en el número 10, es llegirà el conte de Juul. És un conte metafòric, que pot semblar molt dramàtic i exagerat en una primera lectura. L’objectiu és que reflexionin sobre les conseqüències de l’assetjament escolar i fins on pot arribar el que va començar com una broma. Després, a Plàstica, poden fer una escultura amb fang inspirant-se en Juul. A casa: es portaran el decàleg dels Drets del Nen per repassar-lo amb els seus pares i comentar amb ells quins drets depenen dels pares i les famílies, de l’escola i de la societat. A més dels seus drets, poden parlar també de les seves obligacions. Més: amb les escultures inspirades en el llibre de Juul podem organitzar una exposició a l’escola, al gimnàs o a recepció, i invitar les famílies; al final de la mateixa, els adults podran comprar les escultures per un preu simbòlic, i els diners recaptats es podran donar a Aldees Infantils SOS.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
35