references
S
Preparem una xerrada sobre bullying per als nostres pares.
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
44
Jo SÍ responc per tu. Tots responem per TU. Jo no callo.
Objectiu: comprendre que quan es donen situacions de bullying o assetjament escolar, tots hi estan implicats; no es tracta únicament de la persona o el grup que assetja i la víctima o víctimes que pateixen l’assetjament, la resta de companys també hi estan implicats. Idees clau: implicació, responsabilitat, la força de l’amistat enfront del mal rotllo; companyonia i actitud objectiva i crítica enfront de situacions adverses. Recursos: pissarra digital, llibres de la biblioteca o de casa, còmics, etc. Desenvolupament: Greg i Rowley, Zoe i Liseta, Gerònim i Tea, Doraemon i Nobita… Què tenen en comú aquests personatges, a més de ser protagonistes de ficció de llibres, pel·lícules i sèries? Doncs que són amics inseparables i es donen suport. Els alumnes buscaran exemples en llibres, còmics, sèries i pel·lícules juvenils de com els amics de veritat sempre donen la cara l’un per l’altre. Si algun noi pateix assetjament, com Nobita per part de Gegant, els seus amics surten en la seva defensa i s’hi enfronten si és necessari. En situacions de bullying és molt important comptar amb els amics, poder explicar-los el que passa i enfrontar-se a l’assetjament junts. Al final, és un problema que afecta tot el grup. A casa: junt amb els pares, es poden buscar en la premsa o a Internet relats o notícies sobre bullying (al col·legi) i mobbing (assetjament a la feina). Es pot reflexionar sobre què hauria passat en cada un dels casos si la persona assetjada hagués tingut a un grup de companys al seu voltant que li haguessin donat suport… Probablement, tot hauria estat molt diferent. Més: el professor organitzarà un concurs de relats sota el títol “Jo sí que responc per tu. Jo no callo”. Es triarà un jurat amb alumnes, pares i professors, i el guanyador veurà el seu text publicat en la revista, web o blog de l’escola.
2 45
S
CURS 2016-2017
Objectiu: posar el tema de l’assetjament escolar sobre la taula de manera clara i directa, perquè alumnes, professors i famílies puguin debatre, proposar, establir protocols, normes, límits i sobretot generar diàleg. Idees clau: dialogar, treure a la llum, debatre, enfrontar-se a situacions incòmodes però que poden generar greus conseqüències. Recursos: pissarra digital, ordinadors, impressores. Desenvolupament: els alumnes prepararan una xerrada per als seus pares sobre l’assetjament escolar. Poden prendre com a punt de partida aquesta Guia per a les famílies. El maltractament entre alumnes, dels professors i psicòlegs Jordi Collell i Carme Escudé. Mostra com detectar el bullying, per què hi ha nois que maltracten, què es pot i no es pot fer davant de situacions d’assetjament, com sortir-ne, etc. Quan vinguin els pares es farà una presentació, amb suport Power Point i exposició oral amb diferents presentadors, i després s’obrirà un torn de preguntes, idees i experiències. A casa: es pot continuar parlant sobre el tema a través de pel·lícules, llibres o còmics en què apareguin situacions d’assetjament escolar. Es pot dialogar amb els pares sobre les mencionades situacions i per què es produeixen en cada cas. Més: organitzar una altra xerrada sobre ciberbullying, l’assetjament a través de les xarxes socials (Facebook, Instagram, Twitter), els xats de mòbils, els grups d’Internet i Whatsapp, etc.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
34