references
IN
Som una pinya!
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
38
2 39
M
Podem evitar patir i fer patir?
Objectiu: pensar en el patiment físic, verbal i emocional, en els límits a l’hora de fer patir o de ser la víctima i què es pot fer perquè aquests límits no es traspassin mai. Idees clau: establir límits, reflexionar sobre quan el joc i les bromes deixen de ser-ho. Comportaments apresos. Agressivitat, violència, crueltat i maltractament. Recursos: pissarra digital i diccionari espanyol-anglès. Desenvolupament: reflexionar sobre què significa el patiment para cada un dels alumnes, posant exemples: físics (rebre cops de peu, empentes, que t’escupin, etc.); verbals (que t’insultin dient-te lleig, gros, maldestre, etc.), o emocionals (que et deixin de costat, que mai et triïn per formar part del seu grup, que ningú vulgui seure a l’autocar amb tu, etc.). Tots aquests comportaments que passen a les escoles reben el nom d’assetjament escolar o bullying, una paraula tristament molt de moda. Per il·lustrar aquest tipus d’assetjament i com evitar-lo, el professor ensenyarà vídeos de diferents plataformes i països que lluiten per evitar aquests comportaments. Si hi ha algunes explicacions en anglès que no s’entenen i són interessants es pot buscar la traducció amb el diccionari: aquí i aquí. A casa: preguntaran als seus pares si van patir assetjament alguna vegada al col·legi o en alguna feina. Si és així, se’ls pot preguntar com es van sentir i com van actuar. En l’àmbit laboral, l’assetjament es coneix popularment com mobbing. Més: després de mirar els vídeos i les imatges sobre assetjament escolar es reflexiona amb tot el grup i s’escriu una redacció sobre els sentiments que els ha generat i la seva visió de com es defendrien ells arribat el cas i de qui esperarien ajuda.
CURS 2016-2017
Objectiu: reforçar els vincles de grup; ser conscients de totes les coses viscudes junts com a companys, de tots els moments compartits, perquè reforcem els nostres sentiments de pertinença i la nostra empatia i afecte per tots els nostres companys, encara que siguem més o menys amics. Idees clau: pertinença, identitat de grup, coses que ens uneixen. Recursos: cordes, matalassos, pilotes, cèrcols i altres materials esportius. Desenvolupament: organitzaran unes miniolimpiades a l’escola. El professor d’Educació Física dissenyarà les proves i la classe funcionarà com a equip nació amb una estratègia. Hauran d’animar-se els uns als altres i formar grups per a les diferents proves. S’agruparan pensant en les habilitats necessàries per a cada prova (alguns tindran més resistència física i d’altres més flexibilitat, per exemple) i no tant en si són més o menys amics. L’important és que siguin companys, es tractin com iguals i ho donin tot. A casa: la família també és una pinya i es cuiden els uns als altres. Muntaran una sortida amb bicicleta, patinets o patins o per córrer. Encara que alguns estiguin més en forma que d’altres, ningú es riu de ningú i tots s’esperen i ajuden.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
Més: mirar les olimpíades que organitzen altres escoles aquí, un programa sota els valors de l’olimpisme: igualtat i justícia; força de voluntat; perseverança; esperit de superació; pau i amistat; respecte al rival i al medi ambient. 31