references
IN
Per molestar o sense voler?
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
36
2 37
IN
Ajuda algú cada dia.
Objectiu: crear vincles emocionals entre els companys, amb els professors, amb els veïns de la nostra escala i del barri, amb les persones que veiem diàriament. Si es té una bona relació i predisposició a ajudar les persones que ens envolten, combatrem la violència i espantarem els mals rotllos. Idees clau: empatitzar, vincular-se a altres, saber que no estem sols, que sempre hi haurà persones encantades de ser les nostres amigues i d’ajudar-nos. Recursos: cartolines; fotografies de persones parlant o mirant el mòbil, de nois jugant amb consoles, amb tauletes tàctils, etc.; cola, tisores i retoladors. Desenvolupament: els alumnes iniciaran una campanya a l’escola per demanar als seus companys i professors que siguin conscients que si no connectem amb les persones que ens envolten no crearem vincles socials i d’empatia. Buscaran imatges de persones que no miren al seu voltant per estar absortes en pantalles digitals; les retallaran i les enganxaran en les cartolines. Després, escriuran frases com: “Si no pares de parlar per telèfon, no escoltaràs el teu fill que plora”, “Si no deixes d’enviar whatsapps no veuràs que el teu veí et saluda”, o “Si no pots deixar de mirar la pantalla no veuràs que els teus pares necessiten la teva ajuda”. Les relacions socials són fonamentals per a una vida plena. Aïllar-se pot conduir a realitats paral·leles on es difuminen les normes de conducta i la percepció de violència i de patiment d’altres. A casa: comprometeu-vos a “connectar-vos” a la família en arribar a casa. Porteu tot el dia separats, toca parlar i compartir què ha passat a la feina, a l’escola o a la llar, sigui bo o dolent. El diàleg diari és bàsic. Més: fer campanya “d’enfortir llaços” al barri, contactant amb una residència de la tercera edat, ja que els grans sovint estan aïllats també, fent-los dibuixos o una visita que segur que els farà molta il·lusió.
CURS 2016-2017
Objectiu: tot el que fem o diem a altres persones té unes conseqüències, i hem de ser conscients d’això; si es pega, insulta o es parla malament d’algú, cal reflexionar per què es fa i rectificar. Allò de “ho vaig fer sense voler” no val sempre. Idees clau: intencional enfront d’accidental, mala fe i males intencions. Recursos: una pissarra digital o el conte. Desenvolupament: el professor posarà la pel·lícula o es llegirà el conte de la Ventafocs. Segur que tots l’han vist ja, però aquesta vegada es fixaran en el comportament de la madrastra i les germanastres cap a la Ventafocs i la violència que exerceixen sobre ella. Li treuen la seva roba i li donen vestits fets malbé; la treuen de la seva habitació i l’envien a viure a la cuina; l’obliguen a netejar tot el dia; se’n riuen … Però què passa quan apareix el príncep i es vol casar amb la Ventafocs? Doncs que la madrastra i les germanastres diuen que tot ho havien fet sense voler per evitar el càstig. Creus, de veritat, que ho van fer sense voler? Hi ha gent així? A casa: poden preguntar als seus pares si coneixen casos de persones com els de la madrastra i les germanastres de la Ventafocs, que tinguin males intencions però que de cara a la galeria sempre diguin que no tenien intenció de fer-ho o de dir-ho.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
30
Més: un altre dia a classe, després d’haver vist la pel·lícula o llegit el conte de la Ventafocs, els alumnes que vulguin poden explicar casos en què els van fer mal de manera física, verbal o emocional, i després els van dir que tot havia estat sense voler.