references
Jo et cuido.
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
2 34
INF
INF
Et demano perdó. No ho faré més.
Objectiu: prendre consciència de les accions que fem o diem a propòsit o sense voler, que poden fer mal als companys. Reflexionar sobre això, demanar perdó i comprometre’s perquè no torni a succeir. Idees clau: reflexió, conseqüències, penediment, comprensió, compromís. Recursos: cartolina i retoladors. Desenvolupament: a l’hora de tutoria que els alumnes tenen a la setmana amb el professor, aquest proposarà que els nois expliquin situacions en què hagin pegat o fet mal a algun company, de manera física o de paraula. La víctima pot explicar com es va sentir. El primer es comprometrà a no tornar a fer-li mal mai més i li demanarà perdó. El professor escriurà a la cartolina el que va ocórrer, i “l’agressor” firmarà conforme es compromet a no tornar a pegar, insultar o criticar. I així, un per un, tots els alumnes que vulguin comentar si alguna vegada han pegat o s’han rigut d’algú. És important destacar que no es tracta d’assenyalar ningú. És només un exercici per prendre consciència de les accions negatives, demanar perdó i reflexionar sobre això per no tornar a fer-ho. A casa: si tenen germans, parlar sobre com ens hem sentit quan ens hem barallat o pegat. També pensar com resoldre-ho la pròxima vegada per no arribar a la violència. Si no tenen germans, pensar en algun altercat amb algun cosí o un amic. Als llibres d’El diari de Greg hi ha altercats entre els germans contínuament. Més: en les següents tutories revisarem si algun alumne ha tornat a pegar o a insultar. Els recordarem el seu compromís, i veuran de quina altra forma podrien haver reaccionat.
35
CURS 2016-2017
Objectiu: que assumeixin la responsabilitat de cuidar i defensar un alumne més petit que ells; segur que el vincle que es crea farà que el més gran estigui sempre pendent i no permeti que ningú li faci mal al més petit. Idees clau: responsabilitat, ser conscients que hi ha persones més indefenses que nosaltres només per la seva edat, protecció, amistat. Recursos: matalassos per estirar-nos a terra; una ploma o un mocador. Desenvolupament: es triarà una classe d’Infantil i una de cicle Inicial perquè siguin els seus “padrins”. Es faran parelles amb un alumne de cada classe. Es porten pocs anys, però els grans ja són a Primària, són més forts i tenen més recursos, així que hauran de vigilar i protegir els seus “fillols” a l’hora del pati o de menjador, en activitats conjuntes, etc. Per reforçar el vincle, a Educació Física es farà una sessió de ioga per parelles padrí/fillol amb aquests exercicis tan divertits i relaxants. A casa: demanaran als seus pares o avis que els expliquin com es cuiden i es fan respectar com a parella; també, si en alguna ocasió s’han hagut de defensar mútuament enfront d’algun tipus de violència a casa, al carrer o a la feina. Més: per augmentar l’autoestima i la seguretat dels alumnes més petits (clau per defensar-se davant de qualsevol mostra de violència), els nois de Primària escriuran una redacció sobre totes les qualitats i virtuts del seu “fillol” i també un comentari sobre el que l’amistat entre ambdós li ha ensenyat. Els alumnes de Primària ho llegiran en públic a l’aula dels nois d’Infantil. 29
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius