references
2 31
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
R
2 32
R
El cicle de la col·laboració.
Objectiu: visualitzar el procés del reciclatge com un gran circuit en què cada persona també forma part, almenys com a consumidor. Comprendre les altres parts implicades: el disseny i la producció, la distribució fins als majoristes i les botigues, el consum a la llar, el reciclatge, la planta de selecció i les empreses que processen aquests envasos i els converteixen en nous materials. Idees clau: sistemes, cicles, gestió de residus, fàbriques, comerciants, consum, recollida en camions, planta de selecció, papereres, acereries i empreses de reciclatge. Recursos: samarretes o petos de colors, espai ampli i música. Desenvolupament: aquest és un joc de rotllanes en què diferents equips intervenen amb samarretes de diferents colors: uns com a consumidors, d’altres com a envasadors, d’altres com a institucions i un quart grup com a recicladors (també poden fer servir petos distintius). Al so de la música, les rotllanes donaran voltes les unes amb les altres. Després hauran d’unir-se de dos en dos, barrejant-se, per al final formar un cercle més gran amb els quatre colors, intentant fer que no es repeteixin uns al costat dels altres. A casa: podem veure mostres de tots aquests col·laboradors del reciclatge localitzant els punts verds dels envasos, ubicant els contenidors de colors i el punt net més pròxim a la nostra llar o buscant exemples de productes reciclats. Més: també es pot fer una versió del palo de mayo amb cintes de quatre colors lligades a la part superior que els nois trenen en anar girant al voltant encreuant-se. Si voleu saber més sobre tots els elements que intervenen en el cicle de vida i reciclatge dels envasos, aquí teniu una infografia que us pot ser molt útil: vegeu enllaç. 25
Hort o jardí aromàtic amb testos envasos.
CURS 2016-2017
Objectiu: comprovar la reutilització dels envasos i la seva transformació en objectes d’utilitat amb un component orgànic afegit: la sembra i recollida de vegetals. Veure créixer les plantes ajuda a comprendre millor el cicle de la vida, del naixement al creixement i la importància de mantenir la nostra relació amb la naturalesa. Idees clau: reutilització, conservació, creació i vida vegetal. Recursos: envasos de plàstic de diferents mides (des de grans garrafes fins a ampolles petites), punxons per als forats de filtrat de l’aigua, terra, llavors i regadores. Desenvolupament: reutilitzant (una de les tres R) per a tots. A casa: podem fer testos per a la terrassa o el balcó, en ampolles petites per a la cuina, per a les plantes aromàtiques o fins i tot penjolls, si no disposem d’espai. Més: un enllaç sobre les verdures més fàcils de fer germinar per evitar la frustració inicial a vegeu enllaç i un sistema de degoteig casolà amb ampolles de plàstic: vegeu enllaç.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius