references
S
Conviure sense edat.
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
28
2 29
S
Defenc el seu dret a ser diferent, a no ser maltractat...
CURS 2016-2017
Objectiu: reflexionar sobre les diferències que existeixen entre les persones en general (de raça, nacionalitat, gènere, aspecte físic, mentalitat, pensament, etc.) i arribar sempre a la conclusió que tots som iguals i que hem de respectar les diferències de cada un, com els seus trets d’identitat, diferències que mai de la vida han de conduir a cap tipus de maltractament. Idees clau: llibertat d’expressió i de pensament, obertura de mires, varietat, originalitat, paleta de colors. Recursos: un ordinador per escriure un guió de teatre, vestuari, decorats i attrezzo.
Objectiu: acostumar-nos a conviure i a respectar persones de totes les edats. Els avis i les persones grans ens poden ensenyar moltes coses. Idees clau: compartir experiències, aprendre a escoltar, conviure amb persones de generacions diferents, reflexionar sobre com evoluciona la societat. Recursos: càmera de vídeo, programa d’edició de vídeo senzill que el nostre professor ens pugui ensenyar a utilitzar sense moltes complicacions. Desenvolupament: investigarem si al barri on es troba la nostra escola hi ha alguna associació o residència de la tercera edat. Contactarem amb ells i veurem si poden venir un dia a classe o anar a visitar-los. Prepararan preguntes sobre com era la convivència a l’escola i a casa quan eren petits. Demanarem permís per gravar-los i muntar un petit vídeo sobre aquestes respostes. A casa: invitarem a berenar en una cafeteria els nostres avis o algun veí o conegut gran perquè ens expliquin com convivien amb els seus pares i si creuen que hi ha ara més o menys respecte que en la seva època.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
Desenvolupament: entre tots els alumnes pensaran idees per a una obra de teatre en què el protagonista pateixi maltractament (físic o psicològic) per part dels seus companys perquè és d’una raça diferent, pel seu aspecte físic o perquè va vestit de forma diferent que la majoria, etc. La moralitat ha de ser que al món, amb milers de milions d’habitants, cada persona és diferent. Per això, per conviure en pau, hem de respectar la diversitat. I castigar el maltractament sigui del tipus que sigui. Les persones que maltracten són sempre individus acomplexats que no entenen que en la diversitat està la riquesa de l’espècie humana. A casa: busquem casos al llarg de la història de personatges o grups que han patit maltractament per les seves diferències (Nelson Mandela, Mahatma Ghandi) i analitzarem per què i com lluitaven i lluiten pels seus drets. Més: després d’acabar l’obra, reflexionem dalt l’escenari sobre si algun de nosaltres s’ha sentit alguna vegada maltractat. Poden parlar d’ells mateixos o de casos que coneguem o sobre els quals haguem llegit o escoltat parlar.
Més: per completar el reportatge en vídeo podem gravar diversos professors i alumnes a l’escola parlant sobre records de convivència i respecte. Així tindrem un treball amb punts de vista i èpoques molt diferents. 23