references
M
24
Tutories sobre dilemes de la convivència.
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
M
Words. Paraules que ajuden, paraules que fan mal.
Objectiu: ser conscients de la importància que tenen les paraules i més quan ens arriben de la nostra família, els nostres professors o amics, i també quan som nosaltres els que les utilitzem; amb elles podem ajudar, agradar i donar confiança, però també podem disgustar, provocar enveges i fins i tot fer mal. Idees clau: ser conscients del poder del llenguatge, aprendre nou vocabulari en castellà i en anglès, reflexionar sobre les nostres paraules abans que surtin disparades de la nostra ment. Recursos: tres o quatre jocs de Scrabble. Per no comprar-los, la idea és portar-los de casa qui els tingui, o demanar a algun amic que ens el deixi prestat. Desenvolupament: el professor ens dividirà en quatre o cinc grups i cada un d’ells tindrà un Scrabble per jugar. La idea del joc és formar paraules amb les fitxes-lletres que tenim. En el nostre cas, a més de formar paraules, aquestes també hauran de tenir un significat especial: haurem d’ajuntar lletres per a formar paraules boniques que solem compartir amb les persones que estimem, i també paraules negatives i crítiques que poden disgustar els nostres companys, professors o família. Per crear aquestes paraules, tindrem més fitxeslletres que en el joc habitual. Després d’aconseguir formar alguna d’aquestes paraules claus, reflexionarem sobre si som conscients o no del seu significat quan les utilitzem. A casa: ens reunirem tots a casa el cap de setmana i farem una llista de les paraules boniques i positives que ens agraden i ens donen ànims, i una altra llista amb les paraules negatives que ens provoquen malestar i fins i tot ens fan enfadar. Si algun dels membres de la família diu alguna paraula d’aquesta llista sense adonar-se’n, haurà de fer tasques extres en la llar. Més: repetirem l’exercici amb l’Scrabble, però en llengua anglesa. Més difícil encara. El professor ens ajudarà primer a traduir les paraules que volem formar i després començarem a jugar amb les fitxes-lletres per aconseguir el nostre objectiu.
25
CURS 2016-2017
Objectiu: reflexionar sobre qüestions de convivència sobre supòsits pràctics i que plantegin dilemes, presa de decisions o implicació personal. El programa “Quin dilema” complementa “Abraça els teus valors” i ofereix una possibilitat de joc i dinàmica de la classe aportant practicitat, amb propostes molt senzilles però que fan que els nois prenguin partit i testegin el seu nivell de maduresa. Idees clau: reflexió, ètica i casos pràctics. Recursos: ordinador amb accés a Internet. Desenvolupament: és necessari connectar-se al programa a www.aldeasinfantiles.es/educa/dilemas i triar una de les propostes per a Primària, ja sigui en l’àmbit dels dilemes personals, comunicatius o socials. Encara que les propostes es renovin quinzenalment, trobareu a més una extensa base de dilemes a l’hemeroteca que també us poden resultar interessants. Tots, d’una manera o d’una altra, al·ludeixen a la convivència entre persones, en l’àmbit familiar o escolar o en la vida quotidiana d’un noi. A casa: “Quin dilema” és un programa també pensat per portar a les famílies, on tots els membres poden prendre partit per una o altra opció, sense que cap sigui realment correcta o incorrecta, sinó que implica un nivell o un altre de maduresa ètica.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
21