references
IN
Et presto quelcom perquè en tinguis cura com jo ho faria.
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
22
2 23
M
Et respecto i per això t’ho dic així.
Objectiu: ser capaços de fer comentaris crítics si és necessari des del respecte i la reflexió, i sense sentir-nos violents. Simplement hem de ser capaços d’expressar les nostres opinions i els nostres sentiments. Segons l’expert Eric Schuler, “l’assertivitat és una eina que t’ajuda a ser tu mateix, i a no tenir por ni vergonya de les teves pròpies idees i pensaments”. Idees clau: reflexionar, pensar abans de parlar, opinar, argumentar, no enfadar-se per rebre comentaris crítics però sincers. Recursos: folis DIN A4 i llapis per escriure; una bossa petita on col·locar els papers amb els noms dels alumnes de la classe. Desenvolupament: escriurem el nom de tots els alumnes de la classe en papers petits que doblegarem fins a formar una boleta i les posarem en una bossa; cada un agafarà una boleta, només pot canviar-la si li surt el seu nom. A continuació, cada alumne haurà d’escriure un llistat de coses positives i alguna negativa sobre el company que li hagi tocat. Tant en un cas com en l’altre, s’haurà d’escriure una explicació més o menys raonada de per què utilitzem aquests adjectius. A continuació s’hauran de llegir des del centre de l’aula els nostres comentaris, dirigint-nos a més a la persona sobre la qual hem escrit, amb afecte, tranquil·litat i seguretat. A casa: cada membre de la família haurà de dir quelcom positiu i negatiu de la resta i del seu comportament a la llar. No es tracta de discutir i barallar-se. Simplement, consisteix a dir el que pensem de manera tranquil·la i pausada per millorar la convivència entre tots. Més: a l’escola, quan tinguem una altra estona lliure, aquesta vegada escriurem sobre les coses positives i negatives que pensem de nosaltres mateixos i explicarem el perquè del nostre comportament. També sortirem al mig de la classe i, mirant els nostres companys als ulls, llegirem el que hem escrit.
CURS 2016-2017
Objectiu: parar atenció als objectes, al material i a les coses que utilitzem diàriament, ja siguin els nostres o d’altres persones; tot té un valor, per molt petit i insignificant que ens sembli, i ha de ser tractat amb respecte. Idees clau: ser curosos, polits i organitzats; intercanvi d’objectes; respecte cap a les coses de terceres persones. Recursos: llibres; folres per a llibres, adhesius i bolígrafs per al bookcrossing (una pràctica que consisteix a deixar llibres en llocs públics perquè els agafin altres lectors). Desenvolupament: el professor demanarà als alumnes que portin un llibre a classe per intercanviar amb el seu company de taula. Encara que sigui un llibre antic, aquest ha d’estar en perfecte estat. Tots els alumnes es comprometen a emportar-se el llibre a casa, llegir-lo, cuidar-lo i tornar-lo en el temps acordat. Si no ho han acabat poden demanar una pròrroga, però el llibre sempre serà tornat en perfecte estat. Hem d’aprendre que qualsevol llibre o objecte, nostre o de tercers, ha de ser tractat amb afecte i delicadesa. Hem d’aprendre a valorar les coses. A casa: podem intercanviar jocs de consoles amb el nostre germà o amb algun veí o amic, sempre que ens comprometem a tornar-los en perfecte estat. Hem de tractar-los com si fossin nostres.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
Més: l’intercanvi de llibres entre companys d’aula pot derivar en un bookcrossing. Evidentment, és una pràctica basada en el respecte. Podeu fer una ullada a iniciatives de bookcrossing en escoles com aquesta: vegeu enllaç. 20