references
INF
Respectem el torn per conviure.
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
18
La vareta màgica que arregla els problemes de convivència.
Objectiu: ser conscients que sigui quin sigui el problema, el conflicte o la desavinença, a través del diàleg i la bona voluntat per part de tots trobarem la manera de solucionar-ho i fer possible una convivència en harmonia i relaxada per a tots. Idees clau: diàleg, comprensió, anàlisi i reflexió sobre problemes i conflictes, tant a nivell personal com familiar i de l’escola. Recursos: rotllos de cartró del paper d’alumini o de paper higiènic (es poden portar de casa), goma EVA, tisores, retoladors, grapadora, cinta adhesiva, purpurina. Desenvolupament: a la classe de Plàstica, amb l’ajuda del professor, crearem una vareta màgica amb els cartrons dels rotllos, la goma EVA, la cinta adhesiva i les grapadores. A continuació, la pintarem amb els retoladors i li acabarem de donar el toc final amb la purpurina. Aquesta purpurina serà màgica i ens ajudarà a resoldre, junt amb el diàleg i la reflexió, tots els problemes que sorgeixin. Ja veureu com parlant i buscant solucions no hi ha cap conflicte de convivència que no puguem superar. Només es tracta d’entendre el perquè, recapacitar, plantejar altres opcions, demanar perdó si és necessari i, al final, arribar a un consens perquè puguem conviure tots contents. A casa: la vareta màgica continuarà funcionant a casa. La tindrem a mà, i quan s’origini un conflicte (perquè no s’ha complert amb una tasca o compartit quelcom o ajudat o respost malament…), i abans que s’iniciï una discussió, la vareta màgica buscarà la fórmula més ràpida i adequada per solucionar la situació sense confrontació. Més: com a vegades no som prou objectius amb la nostra pròpia realitat, anirem amb la nostra “vareta màgica” a una altra classe de l’escola i els demanarem als alumnes que ens expliquin problemes de convivència que tinguin a l’aula. Junt amb la vareta i el nostre sentit comú, intentarem solucionar-los.
2 19
INF
Objectiu: que tots els alumnes siguin conscients de l’important que és respectar les normes de convivència a l’aula, i l’escola en general, per a la nostra convivència diària. Idees clau: normes de comportament, sentit comú, respecte cap als nostres companys i professors. Recursos: un rellotge de sorra o un cronòmetre gran que tots els alumnes puguin visualitzar des de les seves taules a l’aula. Desenvolupament: el professor explicarà als alumnes que hi ha tota una sèrie de normes de convivència bàsiques com és l’ordre a la fila, guardar el torn per parlar a classe, respectar l’ordre d’entrega quan acabem una tasca, etc., que si no respectem no ens permeten avançar. El professor tindrà un rellotge de sorra o un cronòmetre sobre la seva taula, i cada vegada que un alumne se salti alguna d’aquestes normes de convivència pararà la classe durant dos minuts. Si molts alumnes se les salten, la classe no es podrà dur a terme i tots hauran de reflexionar sobre el que ha passat. A casa: també podem respectar torns en molts moments, com esperar per compartir el lavabo, passarnos els aliments en els menjars, entrar o sortir per la porta sense haver de ser el primer... Sense que sigui necessari alçar la mà com a l’escola, sí que podem tenir aquesta atenció d’esperar l’altre per a conviure. Més: el professor proposarà fer una classe sense normes de convivència, on cada alumne intervingui i parli quan vulgui, no respecti l’ordre de la fila, agafa el material que necessita sense tenir en compte els seus companys, etc. Veurem què succeeix!
CURS 2016-2017
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
18