references
Els nois que respectaven el medi ambient.
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
2 16
R
2 17
R
Quan l’envàs no arriba al seu destí, la naturalesa pateix.
Objectiu: imaginar conseqüències de la falta de respecte pel medi ambient i associar l’hàbit de reciclar al compromís personal amb aquest respecte. Idees clau: circuits, abocadors, contenidors, acereries, papereres, plantes de selecció i reciclatge. Recursos: ordinadors amb connexió a Internet, enciclopèdies i llibres sobre reciclatge de la biblioteca del centre. Cartolines i material d’escriptura i dibuix. Desenvolupament: els nois es dividiran en dos grups: V i C. Els del grup V utilitzaran tots els mitjans d’informació al seu abast per aprendre què és un abocador, què hi anirà a parar i quin tipus de problemes produeixen. Els del grup C faran el mateix per conèixer millor què ocorre amb els envasos que van als contenidors de reciclatge. Dins d’aquest grup podem fer subgrups. El primer rastrejarà els envasos de cartró i el paper i el que succeeix quan arriben a les empreses papereres per al seu reciclatge. El segon seguirà els envasos de metall fins a les acereries. El tercer esbrinarà què ocorre amb el plàstic quan es porta a les plantes de selecció i empreses de reciclatge. I el quart esbrinarà què ocorre amb els envasos de vidre. Cada un dibuixarà els camins que segueixen i les xifres més interessants en la seva cartolina. Després s’exposarà a les parets i es presentarà als altres. A casa: analitzarem la galleda de la resta per assegurar-nos que no queden envasos de plàstic, llaunes, metall, bric, cartró o vidre, sense caure en la temptació de dipositar-hi res que no sigui envàs i que no es reciclaria i espatllaria la resta. Més: aquest vídeo ens mostra com es reciclen una vegada i una altra les llaunes de refresc gràcies a la separació de residus d’envasos.
CURS 2016-2017
Objectiu: sensibilitzar cap al respecte per la naturalesa. Ser capaços de pensar què succeiria si no la cuidem i veure de quina manera tots podem contribuir al nostre nivell amb la part que sí que podem millorar. Idees clau: responsabilitat personal, hàbits i conseqüències mediambientals. Recursos: envasos, pintura, adhesius i papers de colors (seda, paper arrissat, cel·lofana) i palets tipus broqueta o gelat. Caixa gran de cartró per fer un guinyol si es desitja crear un marc per a l’obra i cartolines per als decorats. Desenvolupament: els nois inventaran una història per explicar de manera positiva les conseqüències de fer bé les coses. Començarà per la frase “aquesta és la història d’uns nois que respectaven el medi ambient. Això és el que feien…”. Els protagonistes seran personatges creats amb envasos reciclats. A casa: buscar històries a Youtube que expliquin com reciclar i respectar el medi ambient serveix per tenir un planeta més net per a tots. Més: “Els profes compten” és el concurs per a professors que Ecoembes organitza anualment per donar veu als docents i el seu alumnat sobre qüestions mediambientals. Més informació aquí: vegeu enllaç.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius
15