references
2 14
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
R
2 15
R
Fabriquem compost.
Objectiu: els residus no són “fem”, sinó el que queda d’un producte que es va crear amb una funció i que ara ha acabat. Però això no significa que no tinguin ja una utilitat. En manipular i observar com els residus orgànics es transformen en nova vida, que alimenta altres plantes, els nois comprenen el cicle de la vida i restitueixen el seu valor a quelcom que abans potser tenia una connotació negativa. Idees clau: reutilitzar, aprofitar, residus, matèria orgànica, cultivar i naturalesa. Recursos: galledes grans i bosses tipus sac. Pales i rascles tipus jardineria. Desenvolupament: crearem una compostera per crear fertilitzant o compost amb el material orgànic. És el resultat que bacteris i fongs l’ataquen i el destrueixen, descomponent-lo. Aquí s’hi poden dipositar fulls, gespa, hortalisses, palla, branques podades, serradures, cendres, pòsits de cafè, bosses d’infusions, closques d’ou, restes de verdures, fruites i hortalisses, diaris en blanc i negre, iogurts (sense l’envàs, que va al contenidor groc), taps de suro, paper de cuina, oli d’amanides… Però no s’hi pot llençar carn, peix, ossos o massa vegetals podrits, perquè fan mala olor i fermentaria massa. Tampoc s’hi pot llençar la pols d’escombrar ni excrements, fustes, coles o vernissos, que són tòxics. Com més triturades estiguin les coses, millor. A més, necessiten humitat. Aquesta és una activitat de llarg recorregut, perquè el compost pot tardar de tres a sis mesos a estar preparat. Així que si ho preparem en el primer trimestre, collirem els fruits a la primavera. A casa: visitar en família un centre de jardineria i parlar dels diferents tipus de fertilitzants per comentar el que s’ha fet a casa. Podem també crear el nostre propi dipòsit de compost a la terrassa, al balcó o al pati. Més: en aquest vídeo podeu veure com es fa fàcilment una compostera casolana: vegeu enllaç. 14
Puja-li l’autoestima al teu envàs: el que té de bo.
Objectiu: valorar tots els tipus de materials per les seves característiques beneficioses per al consum i el benestar de les persones. No menysprear un material o un altre, perquè tots tenen avantatges i es trien precisament per elles. Idees clau: utilitat, funcionalitat, materials, característiques físiques (pes, volum, rigidesa, flexibilitat…). Recursos: envasos de diversos materials portats pels mateixos nois o procedents de la cuina del centre o altres serveis (envasos de materials d’oficina, etcètera). Desenvolupament: per grups, els nois rebran un tipus d’envàs. En una taula, els envasos de metall (per exemple, de refresc o de conserva, encara que podrien ser per a dues taules diferents). En una altra, envasos de cartró. En una tercera, brics. En una quarta, ampolles de PET (poliestirè expandit). En una cinquena, envasos de poliestirè expandit (de safates de fruita, per exemple). Cada grup parlarà durant una estona de les característiques d’aquest material, tocant-lo, observant-lo, mesurantlo i comentant per a què es fa servir, intentant esbrinar per a què. Després escriuran un petit text en què se li “parla” a l’envàs per posar-lo content, explicant-li quins són els seus millors trets i avantatges pels quals pot sentir-se orgullós d’ajudar les persones en la seva vida quotidiana. A casa: obrirem la nevera i els armaris per veure quin tipus d’envasos hi ha. Podem parlar de per què ens agrada un tipus o un altre d’envàs quan hi ha diversos per triar (ampolla o bric per a la llet, bric, metall o pot de vidre per a una salsa…). Més: mirar amb curiositat catàlegs de supermercats, descobrir la presència d’envasos en molts àmbits de la vida (al lavabo, a l’oficina, en les llaminadures...).
CURS 2016-2017
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius