references
M
7
El meu cos és meu.
PROGRAMA EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
CONTRIBUINT AL DESENVOLUPAMENT
2 8
M
Objectiu: entendre que el respecte cap a un mateix és bàsic per respectar la resta de persones, i això passa per cuidar i preservar el nostre cos i la manera com ens relacionem físicament amb els altres. Cal aprendre a dir què ens agrada, què no ens agrada i on establim les nostres barreres. Idees clau: reflexionar, autoestima, contacte físic, comunicació no verbal i assertivitat. Recursos: rotllo de paper d’embalar gran i retoladors negres, verds i vermells. Desenvolupament: el nostre cos ens pertany i nosaltres decidim com volem acostar-nos a la resta de persones. No tot el món té els mateixos límits, encara que sigui entre amics o família. A molta gent no li agrada que li toquin els cabells, fer petons o abraçades, donar la mà, rebre cops a l’esquena, etc. Es tallaran trossos de paper d’embalar d’un metre i mig aproximadament, un per a cada alumne. Per parelles, dibuixaran per torns les seves siluetes i marcaran amb retolador verd les parts del seu cos amb les quals no tenen problemes d’interactuar amb els altres i, amb vermell, les que preferixen preservar per a la seva intimitat. Exposaran els seus dibuixos i valoraran les diferències. A casa: els adults tenen més clar i expressen amb contundència si volen o no acostar-se físicament a un altre adult, però no solen pensar en aquests límits en relació amb els seus fills. Els nois els faran saber amb algun gest quan aquest contacte no els ve de gust: que els facin petons al front, fregar-los el cap, pessics afectuosos, etc. Cada vegada que ho facin, els nois els recordaran el seu pacte amb el gest acordat. Més: buscar informació sobre la comunicació no verbal i la manera de saludar-se d’altres societats i cultures: a França acostumen a fer-se molts petons, més que nosaltres; en canvi, els japonesos només inclinen el seu cap cap endavant, i els esquimals, per exemple, freguen els nassos. 10
Guapo o lleig? L’important és a l’interior.
CURS 2016-2017
Objectiu: entendre que tots els sers humans som iguals però diferents i que tots hem de respectar i ser respectats, independentment del nostre aspecte. La bellesa és un concepte abstracte i canviant, està en el nostre interior, en la nostra manera de ser i comportar-nos. Idees clau: analitzar el concepte de bellesa, treballar el nostre interior i ser bones persones. Recursos: pantalla digital o DVD, llibretes i llapis o bolígrafs. Desenvolupament: mirarem la pel·lícula La Bella i la Bèstia. Aquest film narra la història de Bella, una jove bona i educada que un dia acaba atrapada al castell d’una Bèstia d’aspecte salvatge i cruel per salvar son pare. Bella conviurà amb Bèstia durant unes quantes setmanes i, malgrat el seu aspecte desagradable, aquest es portarà de manera tan detallista i afectuosa que acabaran enamorant-se. Els alumnes escriuran una redacció sobre la moralitat d’aquesta pel·lícula. A casa: demanarem als pares, avis i oncles que expliquin què va ser el que els va enamorar de les seves parelles. Més: mostrar diferents quadres i fotografies d’altres èpoques amb personatges que en el seu moment eren “bells” i actualment no es considerarien així. Reflexionar sobre les modes, l’aspecte físic i les valoracions superficials.
Tutories amb sentit per a tots els cicles educatius