references
5
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
IN
6
M IN
Calma interior. Un lloc còmode en el meu interior on refugiar-me i pensar
Objectiu: que cada nen tingui un refugi especial en la seva ment al qual pugui acudir sempre que necessiti prendre’s un respir per pensar i aclarir les seves idees abans de prendre una decisió important de manera prudent. Idees clau: evasió, autocrítica, reflexió, trobada amb un mateix, anàlisi, imaginació i fantasia. Recursos: paper o cartolina i material per pintar (llapis de colors, retoladors, pintures al tremp, llapis de cera…). Desenvolupament: cal dibuixar aquest lloc amb el nombre més gran de detalls possibles. Perquè sembli més real, seria convenient que, a més del dibuix, el nen afegís a la imatge una descripció de sons o música que sent en el seu refugi, la seva olor, el que pren allà per berenar…, per sentir-se a gust, calmat, en situació de valorar quelcom que el preocupa. A casa: a la seva habitació, cada nen pot crear un espai real en què refugiarse a pensar a gust. No cal que sigui un castell o una casa de conte. N’hi haurà prou amb un racó agradable i acollidor en el qual s’hagi disposat una estora i coixins per estirar-s’hi. Més: històries els personatges de les quals viatgen a mons imaginaris: Alícia al País de les Meravelles, Peter Pan (El País de Mai Més), Les cròniques de Nàrnia, El Mag d’Oz…
1-2-3-4-5: És millor que estigui callat?
Objectiu: ser capaços de parar-se a pensar les coses i comptar fins a cinc abans d’actuar. Ensenyar als nens que, encara que són lliures per expressar-se i participar donant la seva opinió sobre les coses, hi ha vegades que és millor no dir el que es pensa, per prudència, per no ferir o per esperar a tenir més informació. Aconseguir que no prenguin decisions imprudents i equivocades pel fet d’haver-les decidit precipitadament. Idees clau: autocontrol, reflexió, empatia i saber actuar en cada moment. Recursos: no se’n necessiten. Desenvolupament: es plantejaran a classe situacions sobre les quals s’haurà de prendre una decisió: cridar l’atenció a un company que no ve degudament polit a classe, xerrar al profe que el teu millor amic està copiant en un examen, compartir l’esmorzar amb els companys… Per a això s’organitzaran debats pacífics sobre el tema suggerit perquè els alumnes donin la seva opinió sobre com actuar prudentment en cada cas. Una vegada proposat el tema i abans de començar a debatre, els nens dedicaran uns quants minuts a pensar com haurien d’actuar o si haurien de preguntar per tenir-ne més dades, i fins i tot podran apuntar-ho a la seva llibreta, per tenir-ne una mena de guió. A casa: quan el nen no vulgui acatar una norma de la casa, com, per exemple, rentar-se les dents abans d’anar-se’n a dormir, els pares “el faran comptar fins a cinc” abans de prendre una decisió i l’ajudaran a veure els pros i els contres sobre per què sí o per què no cal rentar-se les dents abans d’anar-se’n a dormir. Més: es pot dur a terme aquesta pràctica a la classe d’anglès. A més de debatre en un altre idioma, es pot aprofitar per repassar els números i aprendre a comptar de manera més àgil de dos en dos, de tres en tres, cap enrere… Heus aquí un vídeo que explica com preparar un bon debat: veure enllaç.
CURS 2015-2016
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS