references
3
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
IN
4
IN
Stop, Be careful, Take care
Objectiu: reconèixer quan algú està actuant de forma imprudent i advertir-lo a temps sobre això. Idees clau: atenció, decisió, participació i percepció. Recursos: llista de la classe, bolígraf, cartolina vermella, tisores de punta rodona o punxó, llapis de cera blanca, pegament de barra i un palet de fusta com el dels gelats de pal. Desenvolupament: cada alumne es fabricarà un senyal de stop retallant un octàgon de cartolina vermella en què escriurà la paraula stop amb un llapis de cera blanca i al qual enganxarà el palet de fusta per darrere a manera de mànec. Cada nen aixecarà el seu senyal i cridarà “Stop”, “Be careful” o “Take care” als companys si creu que no estan actuant de manera prudent. En la llista, el professor posarà un positiu a l’alumne per cada imprudència que percebi i aixequi el seu senyal en el moment oportú. Al final del dia se’n farà recompte. L’alumne que més positius tingui rebrà un premi o, simplement, serà el que apunti en la llista l’endemà. Activitat apta per treballarla a la classe d’anglès. A casa: també es pot fabricar un stop per a casa i jugar tots els membres de la família a avisar-se els uns als altres quan es cometen imprudències. Si se surt al carrer, només cal cridar “stop”. Més: perquè els nens aprenguin bé el significat de la paraula stop, es pot jugar a l’“stop”. Aquesta versió online (veure enllaç) és sobre seguretat viària i s’assembla més al “penjat”; però, si no es pot jugar al clàssic “stop” amb paper i llapis, es fa una llista amb diferents categories, es pensa una lletra i s’ha d’omplir cada categoria amb una paraula que comenci per aquella lletra. El primer que acabi crida “stop”!
La prudència en el dia a dia
Objectiu: que els nens reconeguin en quins moments de la seva rutina diària poden posar en pràctica la virtut de la prudència i, una vegada reconeguts, fer ús d’aquesta virtut sent conscients que són prudents. Idees clau: examen de rutines, autonomia, reflexió, autocrítica i disciplina. Recursos: cartolines o papers de colors i bolígrafs. Desenvolupament: entre tots elaboren una llista de coses de diferents àmbits quotidians que signifiquen prudència, des d’higiene i salut personal (dormir, menjar bé) fins a seguretat a la llar, seguretat viària, en les relacions amb els altres... Poden fer-ho amb tires de paper o de cartolina de diferents colors, segons l’àmbit al qual pertanyin. Aquesta pluja d’idees inicial es pot anar ordenant per categories, àmbits, etcètera. A casa: es poden apuntar a la pissarra de la cuina o fer un mural amb els moments en què s’ha d’actuar amb prudència a casa perquè tots els membres de la família els tinguin en compte. Més: web sobre la prudència amb activitats: veure enllaç.
CURS 2015-2016
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS