references
44
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
M S
45
S
L’ONG de la classe. Decidim què val la pena ser defensat
Semàfors vermells i verds de les decisions que s’han pres a classe
Objectiu: analitzar les decisions que ha pres el grup d’alumnes al llarg de cada setmana. Aquest exercici els servirà per ser conscients de la gran quantitat de decisions que es van prenent cada dia i, a més, per analitzar si les seves decisions són prudents, audaces o arriscades. Idees clau: autocrítica, autoavaluació, votació, posicionament, perspectiva de grup i participació. Recursos: cartolina verda i vermella, pals de gelat, pegament de barra.
CURS 2015-2016
Objectiu: posar-se d’acord per dur a terme un projecte de grup, seleccionar el millor i dur-lo a terme. Es treballarà la presa de decisions en equip. A més, si s’apassionen pel seu projecte, estaran sent audaços. Idees clau: ONG, defensa d’una causa, protecció, treball en equip, projecte en comú, sentiment col·lectiu i implicació.
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS
Recursos: elements necessaris per realitzar el projecte que decideixi la classe. Desenvolupament: una causa, uns objectius, unes accions…, quelcom pel qual val la pena ser audaç. Un alumne s’encarregarà d’escriure a la pissarra les causes que es proposen i es farà una votació a mà alçada per triar la que es durà a terme. Evidentment, la més votada. Des del moment en què es pren la decisió de quina causa defensar, el grup posarà mà a l’obra per posar-se d’acord en les pautes que s’han de seguir, els objectius que es volen aconseguir, etc., per fer el seu projecte realitat. A casa: sempre que sigui possible, els pares col·laboraran amb la causa del nen. També pot ser bona idea que cada família creï la seva pròpia causa i treballi unida per fer-la realitat. Pot ser, simplement, fer un bon reciclatge de les deixalles de casa. Més: projecte solidari que han fet els alumnes del col·legi Highlands de Barcelona: veure enllaç i els programes d’Aldees Infantils SOS que segur que us inspiren per als vostres propis projectes solidaris.
Desenvolupament: els alumnes fabricaran els seus propis semàfors retallant un cercle de cartolina vermell i un altre de verd de la grandària d’un CD. Després, s’enganxarà el pal de gelat en un dels cercles. Finalment, s’enganxarà l’altre cercle damunt, deixant el pal entremig de tots dos. Una vegada llestos, serviran per votar “a semàfor alçat” com són les decisions que s’han anat prenent a classe al llarg de la setmana: bones o dolentes, encertades o errònies. Un exemple pot ser l’elecció del delegat. A casa: utilitzarem la seguretat viària per forçar la presa de decisions, ara que els nens comencen a fer recorreguts de forma més independent. Quan els pares vagin caminant pel carrer o conduint, deixaran al nen prendre decisions sobre el camí més segur a seguir, on parar-se i com creuar els carrers i els semàfors que es troben. Més: us deixem algunes indicacions sobre seguretat viària de la pàgina del RACE: veure enllaç, i un article curiós amb fotos de semàfors molt especials: veure enllaç.