references
Diari de punts d’audàcia i de prudència
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
42
M
43
IN S
Tutoria de dilemes sobre prendre decisions
CURS 2015-2016
Objectiu: aprendre a prendre decisions amb les dosis adequades de prudència i d’audàcia. Aconseguir que els nens se sentin capacitats per prendre part en la resolució de conflictes, ja siguin personals, comunicatius o socials. Idees clau: posicionament, debat, argumentació, conclusió, posada en comú, anàlisi de pros i contres i equilibri. Recursos: apartat “Pequeños dilemas” de la web ¡Menudo dilema!, d’Aldees Infantils. Objectiu: aquesta activitat permetrà als alumnes adonar-se de la quantitat de decisions que es prenen al llarg del dia i, a més, conèixer els nivells d’audàcia o de prudència col·lectives. Desenvolupament: escollirem un dilema de l’apartat “Pequeños dilemas” per a nens de 3 a 12 anys. Hi ha diferents categories per treballar la part que es cregui més necessària per a cada grup: personals, comunicatius o socials. Tots tenen les seves pròpies pautes per treballar-les: s’hi proposa el dilema i s’hi donen quatre respostes possibles. Els alumnes hauran de debatre sobre què farien en cada cas sense consultar les respostes. Una vegada presa la decisió sobre com actuar, es miren les 4 opcions per veure si coincideixen amb el que s’ha pensat. A casa: cada vegada que sorgeixi un problema/dilema que el nen pugui entendre, se li donarà la possibilitat d’aportar idees i col·laborar en la seva resolució. En la sobretaula del cap de setmana, es plantejaran temes accessibles per a la seva edat (coses del col·le, de la relació amb els seus amics…) i es xerrarà en família sobre això. Més: hemeroteca de dilemes: veure enllaç.
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS
Idees clau: treballs manuals, plàstica, creativitat, imaginació, prudència, audàcia, comptabilitat, motivació, sentiment col·lectiu. Recursos: patates, esponges, gomes d’esborrar noves, punxó o gúbia, pintures al tremp, cartolines, retoladors, pintures, cinta adhesiva, cúter. Desenvolupament: crear segells de cares amb esponja, patates o gomes, un per a la prudència i un altre per a l’audàcia. En un mural penjat a classe a la vista de tots en què s’han escrit els dies de la setmana del dilluns al divendres, s’anirà posant un segell per cada decisió presa amb audàcia o amb prudència, segons que sigui procedent, en el dia que correspongui. Al final de cada setmana es revisaran tots els segells per veure quins resultats ha obtingut la classe. A casa: podem penjar en el frigorífic de casa, amb imants, una llista per anarhi anotant amb palets quantes decisions audaces o prudents anem prenent en família. Més: us deixem aquest tutorial de YouTube per fabricar els vostres propis segells amb diversos materials i processos: veure enllaç. Descarrega aquí aquest dibuix per utilitzar com a plantilla.