references
40
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
M
IN
41
M
Dret a equivocar-se i a canviar d’opinió
Objectiu: que els nens perdin la por d’equivocar-se. Com va dir el poeta Alexander Pope, “rectificar és de savis”; però, per poder rectificar, primer s’ha d’errar. Segons el filòsof Kant, “allò que s’aprèn més sòlidament i que es recorda millor és allò que un aprèn per si mateix”; després dels errors s’aprèn. Així que equivocar-se tampoc no és tan dolent de tant en tant. Servirà també per ensenyar-los a mantenir el seu orgull a ratlla i, per què no, a repassar ortografia. Idees clau: orgull, prudència, audàcia, humilitat, autoestima, caure i aixecar-se, gramàtica i llengua. Recursos: còpies per a cada alumne de les activitats sobre ortografia, puntuació i accentuació que es poden descarregar en aquest enllaç i bolígrafs o ordinadors amb connexió a Internet. Desenvolupament: s’entrega a cada alumne una còpia de l’activitat que el professor hagi decidit realitzar i es posarà un temps per acabar-la. Es recull l’exercici, i mentre se’n fa un altre, el professor corregirà les faltes comeses per cada alumne però no en donarà la solució. Se’ls donarà una segona oportunitat per corregir errors. Si l’exercici es fa a l’aula d’informàtica i els nens tenen accés als exercicis online, serà la mateixa aplicació la que els vagi marcant els errors i els digui que ho tornin a intentar. A casa: treballar online les activitats d’ortografia que no s’han fet a classe. Organitzar campionats casolans de parelles de cartes per veure a qui li va millor. A mesura que s’avanci, es poden complicar les instruccions. Per exemple, en la primera ronda només cal fixar-se en el número de la carta. En la segona cal casar, a més del número, copes amb ors i bastos amb espases. En la tercera, trobar les quatre cartes de cada, etc. Segur que s’equivoquen més d’una vegada… Més: aquí, una versió online d’aquest joc en la web de Discovery Kids Latino: veure enllaç.
El meu diari de decisions
CURS 2015-2016
Objectiu: que cada alumne sigui conscient de totes les decisions que ha pres al llarg del dia. Idees clau: organització, disciplina, autoavaluació, constància i treball individual. Recursos: agenda o quadern i material d’escriptura i de dibuix. Desenvolupament: cada alumne, de forma individual, anotarà en una agenda o quadern totes les decisions que pren al llarg del dia. No han de ser pas decisions transcendentals; poden ser decisions fàcils: triar la roba al matí, esmorzar galetes o cereals, què emportar-se per menjar a l’hora del pati, triar el tema d’una redacció… Pot adornar els fulls amb dibuixos o adhesius per sentir-se més motivat per anotar aquesta informació. El professor ho revisarà cada vegada que ho cregui oportú. A casa: col·laborar amb el nen deixant-lo decidir sempre que sigui possible perquè pugui omplir el seu diari també durant el cap de setmana i així treballar, de passada, la constància i la disciplina. Més: els blogs van néixer com a diaris o bitàcoles online. Es pot animar el nen a escriure el seu propi blog sobre el tema que més li agradi, sempre sota la supervisió d’un adult que revisi cada text o imatge que el nen vulgui pujar-hi. Algunes plataformes per crear blogs de forma gratuïta: Wordpress (veure enllaç) i Blogger (veure enllaç).
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS