references
36
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
IN
37
IN
El termòmetre del risc i de la prudència
Diccionari. De què parlem…
Objectiu: familiaritzar-se amb l’ús del diccionari mentre van buscant el significat de les paraules que s’han anat treballant al llarg del programa. Amb aquest treball aconseguirem, a més, que els alumnes fixin els conceptes apresos. Idees clau: concentració, agilitat mental, memòria, paciència i llenguatge.
CURS 2015-2016
Objectiu: els alumnes decidiran, depenent de la personalitat de cada un, com són de prudents o d’audaços que són i, a partir del que hagin après en les dues unitats anteriors, quines coses consideren arriscades o prudents. Idees clau: audàcia, prudència, trets de personalitat, presa de decisions, participació, posada en comú, votació i influència col·lectiva. Recursos: no se’n necessiten. Desenvolupament: es durà a terme un exercici de votacions a classe per decidir junts si determinades coses són arriscades o prudents. Les preguntes poden versar sobre qualsevol tema que els sigui familiar als nens: donar menjar als animals en el zoo, tocar un gos pel carrer, muntar en una muntanya russa de grans, demanar a un adult que t’aconsegueixi quelcom que no pots agafar, pujar a una escala per agafar alguna cosa a la qual no arribes, demanar a un adult que t’ajudi a pujar a una escala per agafar alguna cosa a la qual no arribes… Les votacions es faran a mà alçada. A casa: quan els pares prenguin una decisió sobre qualsevol assumpte que pugui ser entès pel nen, se li preguntarà si creu que la decisió que s’ha pres és encertada i si la considera arriscada o prudent. Més: en aquest enllaç trobareu el curt de Disney d’Els Tres Porquets i el Llop. Qui és prudent i qui s’arrisca aquí?: veure enllaç. I aquí, el conte de Les Set Cabretes i el Llop: veure enllaç. Descarrega aquí aquest dibuix que gradua el vostre risc o prudència.
Recursos: diccionaris. Desenvolupament: definir les paraules que hem après, com ara audàcia, prudència, risc, calma, reflexió o decisió. Aquesta activitat és factible en diferents idiomes, perquè, a més d’aprendre nou vocabulari, es deixaran anar en la recerca en el diccionari d’anglès, de francès... A casa: si no dóna temps a buscar totes les paraules a classe i no es volen utilitzar més sessions, se’ls pot demanar als nens que portin les paraules restants havent-les buscat a casa. Per a això, els pares ajudaran el fill a buscar aquestes paraules en el diccionari, en l’enciclopèdia, en paper o online, etc. Més: un parell de diccionaris online que es poden usar: RAE: veure enllaç i Wordreference: veure enllaç.
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS