references
31
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
R
L’envàs del futur. Sigues audaç amb el teu dibuix
Objectiu: obrir la imaginació, ser lliure expressant-se, evitar l’autocensura, projectar les idees cap al futur i comprendre la importància de l’envàs en la nostra vida quotidiana. Idees clau: què ens oferirà el futur en matèria d’envasos? Seran tots sostenibles? Quins materials i formes tindran? Quins poden millorar i quina tecnologia es necessitaria per fer-ho possible? I si no existissin les limitacions… què podríem tenir? Innovació, funcionalitat i reciclatge. Recursos: eines de dibuix o programa de dibuix digital per a ordinador. Desenvolupament: els nens pensaran en com podrien ser els envasos del futur, de forma positiva: tan útils, bonics i ecològics com sigui possible. Per fer-ho, intentaran no limitar la seva imaginació i alliberar totes les idees que se’ls ocorrin. Per plasmar-ho, podran fer servir diferents tècniques, materials, experimentar amb formes, colors i grandàries. A casa: prenent alguns dels envasos reals del present, imaginarem com podrien ser, jugant amb la seva forma, canviant-la, obrint-los, aixafant-los, tornant-los aerodinàmics... Més: no sols es tracta de dissenyar un envàs individual, sinó de veure com s’agrupen per poder moure’ls, apilar-los en els supermercats i vendre’ls fàcilment, sense ocupar espai, sense que es trenquin, etcètera. Web d’envasos audaços i innovadors: veure enllaç. Treballar la història del bric, de la llauna, del paper…, que van ser un gran invent i van canviar la història.
32
R
Batedora d’idees audaces per millorar el reciclatge
Objectiu: alliberar la imaginació i participar. Valorar avantatges i inconvenients d’una idea. Utilitzar l’expressió plàstica com a forma de visualitzar les idees. Idees clau: tot pot ser imaginat. El futur serà dels que siguin audaços i hi vegin coses noves, per fer la vida més senzilla, còmoda, i respectuosa amb l’equilibri entre produir, consumir i reciclar. Recursos: pissarra i guixos o retoladors. Exemples d’envasos reals i fotos de contenidors i de papereres. Desenvolupament: plantejarem una pluja d’idees amb unes normes bàsiques, com que tots poden i han de dir el que pensen, sense limitar-se pensant que quelcom està bé o malament o és impossible. Tots respectaran el que diguin els altres i el torn de paraula. Designarem un moderador per ordenar les intervencions. Per començar, preguntarem si se’ls ocorre quins són els principals problemes que fan que algunes persones no reciclin o ho facin malament. També sobre les dificultats per recollir els contenidors, portar els residus d’envasos a les plantes de selecció i després convertirlos en nous materials. Començaran a pensar en solucions, encara que semblin boges o impossibles (que els envasos es pleguin sols, que es perfumin, que vagin volant fins als camions, que se separin sols…). En l’última fase, triarem les millors, les que tenen més possibilitats de convertir-se en realitat. Finalment, reformularan una o dues propostes amb valor i les escriuran tots en els seus quaderns. A casa: revisaran tot el circuit de separació i de reciclatge: qui ho fa, on es diposita, com es diposita, per pensar com podria ser més fàcil, més pràctic, més bonic... i finalment proposar un canvi per millorar a casa. Més: heus aquí una infografia que fa més senzill comprendre aquest complex sistema: veure enllaç.
CURS 2015-2016
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS