references
30
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
M S
R
Tutories de reciclatge
Dret a participar activament: aixecant la mà i en secret
L’audàcia
T’has preguntat alguna vegada qui va ser el primer a reciclar? Et sembla una forma de comportar-se moderna i a la moda? Perquè fixa’t que els sers humans hem intentat reciclar des que vivíem en coves. Sempre hem estat conscients de com són de limitats els recursos i de quant costa d’aconseguir-los, així que res no es llençava, tot s’aprofitava i es reciclava. Sabies que el primer envàs va ser una petxina de mar, amb aquesta forma de bol? I després els cocos i els fulls de palma i altres formes naturals, que no eren gens fàcils de trobar. Així que tot havia de reciclar-se. Però no cal anar tan lluny en el temps per descobrir que, fa un parell de segles, el ser humà es va oblidar, en inventar les fàbriques i produir amb presses, de tot això del reciclatge, i que va aprendre a consumir tot el que fabricava sense preocupar-se pels residus que es generaven. Fins que es va veure que aquesta situació era insostenible per al planeta. Per això en les últimes dècades vivim una autèntica revolució. Els més audaços van recuperar les idees d’abans i les van portar a una nova llum: el reciclatge dels envasos. El que és vertaderament innovador i audaç és considerar els residus com a autèntics recursos, com a matèria primera útil i no com a escombraries sense utilitat. Al principi va ser necessari convèncer tothom que això era important i de com fer-ho. Tu formes part d’aquesta revolució?
CURS 2015-2016
Objectiu: donar a conèixer als alumnes la llista de drets del nen. Treballar amb ells el dret a la llibertat d’expressió i a la participació. Donar-los la paraula i que sàpiguen aprofitar l’oportunitat per expressar el que pensen, sense deixar-se emportar pel que opina el grup quan no coincideixin amb ells. Idees clau: drets del nen, llibertat d’expressió i dret a participar.
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS
Recursos: folis i llapis vermells i verds. Desenvolupament: els alumnes pintaran de vermell la cara d’un foli, i de verd, l’altra amb dibuixos o un simple SÍ (verd) i NO (vermell) que serviran per a indicar si estan d’acord o no amb quelcom. El professor llançarà una pregunta i, al compte de tres, els alumnes hauran d’alçar el foli per la part verda o vermella segons opinin. L’exercici podrà realitzar-se novament amb votacions anònimes, per veure si coincideixen els resultats, per la llibertat que dóna l’anonimat. A casa: els nens, a més de prendre decisions en les coses que els concerneixen, tenen el dret a negar-se a fer quelcom. Lògicament amb unes regles, però sense obligar, per exemple, a assistir a una extraescolar que no volen o apuntar-los a ballet si prefereixen jazz o a jugar al tennis si els agraden els escacs. Hauran de poder expressar els seus gustos sense criticar les seves eleccions. Més: per fer-los més amè el procés d’aprenentatge dels drets dels nens, es pot fer un mural entre tots en què es resumeixin i penjar-lo a classe. O es pot dividir l’aula en 10 grups i que cada un faci un mural de cada dret. Vídeo dels drets del nen explicats per nens: veure enllaç.