references
24
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
M
IN
25
M
Tutoria sobre dilemes de l’audàcia
Personatges audaços de la història
CURS 2015-2016
Objectiu: aconseguir que els nens se sentin capacitats per prendre part en la resolució de conflictes, ja siguin personals, comunicatius o socials fent ús de l’audàcia i sense por que els retreguin la seva aportació. Saber sobreposar-se a les pors personals per aconseguir metes que abans semblaven inabastables. Ser valents per posar-se mà a l’obra i aconseguir tot el que es proposen. Idees clau: posicionament, debat, argumentació, valor, conclusió i posada en comú. Recursos: apartat “Pequeños dilemas” de la web ¡Menudo dilema!, d’Aldees Infantils. Desenvolupament: escollirem un dilema de l’apartat “Pequeños dilemas” per a nens de 3 a 12 anys. Hi ha diferents categories per treballar la part que es cregui més necessària per a cada grup: personals, comunicatius o socials. Tots tenen les seves pròpies pautes per treballar-los: es proposa el dilema i s’hi donen quatre respostes possibles. Els alumnes hauran de debatre què farien en cada cas sense consultar les respostes. Una vegada presa la decisió sobre com actuar, es miren les quatre opcions per veure si coincideixen amb el que s’ha pensat. A casa: cada vegada que sorgeixi un problema/dilema que el nen pugui entendre, se li donarà la possibilitat d’aportar idees i col·laborar en la seva resolució. En la sobretaula del cap de setmana, es poden plantejar temes accessibles per a la seva edat (coses del col·le, de la relació amb els seus amics…) i xerrar en família sobre això. Més: hemeroteca de dilemes: veure enllaç. Objectiu: conèixer més a fons què és l’audàcia veient-ne el fruit en persones reals que van ser audaces, que van destacar entre la multitud i, a més, la passió i l’audàcia de les quals van servir per donar suport al progrés col·lectiu. Idees clau: trencar motlles, pensament lateral, destacar, valor social de l’individu, treball en equip, passió, superació i valor. Recursos: enciclopèdies, llibres de text, pel·lícules, revistes, Internet… Desenvolupament: es trien personatges de la història, la cultura, l’art, exploradors i també invents i ciència. Es reparteixen i, ja sigui individualment o per grups, treballen per saber per què aquest personatge es pot considerar audaç. Es pot aprofitar i acudir a la biblioteca del col·legi i ensenyar-los a buscar informació sobre els personatges triats. A casa: es donarà un cop de mà als nens en la recopilació de dades per al seu treball navegant per Internet, en llibres de casa, a la biblioteca del barri… Més: es pot aprofitar i fomentar la lectura entre els petits agafant llibres de la biblioteca i apuntant-los a les activitats específiques per a nens que es realitzen en moltes biblioteques. Exemples: activitats en biblioteques municipals de Barcelona: veure enllaç o de Madrid:veure enllaç.
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS