references
18
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
INF
19
INF
Atreveix-te, tu pots
Objectiu: des de l’educació física, atrevir-se a fer exercicis, o almenys fer el pas per intentar portar-los a terme, que els facin sentir-se poderosos i audaços. Idees clau: valor, esforç, autoestima, concentració, coordinació i psicomotricitat. Recursos: matalasset, cordes, cèrcols, pilotes i altres elements similars. Desenvolupament: a classe de gimnàstica s’animarà els nens a fer tombarelles, a caminar a peu coix, a saltar de cèrcol en cèrcol, a mantenir l’equilibri caminant sobre una corda recolzada a terra… En realitat, es tracta que els nens se sentin satisfets i valents en haver fet el pas per fer exercicis que fins ara els feien por o no els sortien i els resultaven frustrants o els produïen un cert temor o inseguretat. A casa: es pot demanar als pares que aprofitin algun dia del cap de setmana per ensenyar al nen a anar amb bicicleta, amb patinet… Són activitats “de grans” que els faran sentir-se molt orgullosos de si mateixos. Si són massa petits o no són suficientment audaços per a això, se’ls pot portar als parcs multiaventura per a nens i deixar-los perdre la por en piscines de boles, tirolines, tobogans… Una altra opció és ensenyar-los a xiular, jocs de mans/palmells, petits trucs de màgia o fins i tot explicar amb soltesa un acudit… Més: algunes idees d’activitats per treballar l’equilibri en educació física aplicant-ho a l’edat corresponent: veure enllaç.
El senyor por ja no viu aquí
CURS 2015-2016
Objectiu: aconseguir que els nens perdin la por donant-li una personalitat al “senyor por”. Per a això el convertirem en algú real a qui deixarem de tenir por caricaturitzant-lo, ridiculitzant-lo, fent-lo petit, imaginant-se’l com quelcom de molt graciós, incapaç de fer por de veritat... Idees clau: gosadia, imaginació, fantasia i arts plàstiques. Recursos: una pissarra i guixos de colors o cartolines/folis i pintures, retoladors i la resta de material de dibuix. Desenvolupament: es pot treballar en grup o de manera individual. Si és en grup, el professor dibuixarà a la pissarra o en una cartolina el “senyor por” seguint les indicacions dels nens, que aniran dient com se l’imaginen. Una altra opció és que els alumnes vagin sortint d’un en un a dibuixar-li quelcom. La idea és inventar un personatge ridícul, graciós, de qui no tinguin por. De manera individual, cada nen dibuixarà el seu “senyor por”. Una vegada acabat el dibuix, s’esborrarà de la pissarra, es traurà la cartolina de classe o es farà una bola i es llençarà a la paperera com a signe de treure’l de la seva ment. A casa: quan els nens tinguin malsons, sentin por o sempre que es consideri necessari, els pares jugaran amb ells a posar cares lletges i fer carotes imitant la por per tal que el joc acabi en rialles i s’oblidi de perquè tenia por. Més: podeu veure la pel·lícula Monstres S. A., de Disney Pixar: veure enllaç.
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS