references
9
els teus valors
PROGRAMA D’EDUCACIÓ EN VALORS PER A INFANTIL I PRIMÀRIA
M
10
S
Canvia el fons… perquè es converteixi en prudent
5 eleccions prudents el dia, per a la teva salut
Objectiu: hi ha moltes lliçons sobre salut basades en la prudència que els nens poden dur a terme en les seves rutines diàries. Amb aquest exercici intentarem que cada alumne realitzi de manera conscient 5 accions prudents el dia relacionades amb hàbits saludables (beure aigua, menjar fruita i verdura, rentar-se les dents abans d’anar-se’n a dormir, rentar-se les mans abans de menjar, anar-se’n d’hora a dormir per estar ben descansats, esmorzar bé per afrontar l’activitat del dia a dia…). Idees clau: hàbits saludables, examen de rutines, ordre, força de voluntat i responsabilitat. Recursos: paper o cartolina, llapis de colors, retoladors, llapis de cera...
CURS 2015-2016
Objectiu: aconseguir que els nens sàpiguen comportar-se adequadament en cada moment. Es pot expressar l’alegria cantant i ballant en una festa, però no és prudent posar-se a ballar i cantar al mig d’un examen perquè t’alegres del fet que t’han posat totes les preguntes que et saps millor, per exemple.
TUTORIES AMB SENTIT PER A TOTS ELS CICLES EDUCATIUS
Idees clau: saber estar, comportament, ús de la lògica, emocions i sentiments. Recursos: es pot utilitzar aquest o altres dibuixos per dilucidar en quins moments és apropiat i en quins no ho és actuar d’una manera determinada. Desenvolupament: es reparteixen o mostren els dibuixos als alumnes, que hi hauran d’identificar actes prudents i imprudents. Una vegada que s’ha decidit com és l’acció, es canviarà el fons de les imatges que descriuen accions imprudents per convertir-les en prudents. Per exemple, si es va amb bici cap per avall, és imprudent; però, si canviem la muntanya pel carril bici, la cosa canvia. En resum, es tracta de reconèixer en quins moments és apropiat i en quins no ho és actuar d’una manera determinada. A casa: cada vegada que sortim de casa per realitzar alguna activitat en família, pensarem junts si estem prenent les mesures adequades o no per actuar amb prudència. Per exemple, si sortim el diumenge a anar amb bici, haurem estudiat rutes amb carril bici, portarem casc, etc. Més: un llibre sobre el valor de la prudència: veure enllaç.
Desenvolupament: els alumnes dibuixaran en un paper o cartolina amb retoladors, llapis de cera o llapis de colors el seu horari setmanal. Hi hauran d’indicar per hores el que fan des que s’aixequen fins que se’n van a dormir. Una vegada llest, afegiran en cada casella corresponent les 5 accions prudents que faran cada dia. L’endemà repassaran si han complert o no les seves propostes. Si és que sí, dibuixaran una cara somrient en verd. Si és que no, una cara trista en vermell. Així podran veure d’un cop d’ull en quines coses han de millorar. A casa: els pares poden predicar amb l’exemple i sumar-se al repte del nen. La família crearà un horari amb les activitats habituals dels caps de setmana en què assenyalaran les 5 coses prudents i saludables que tots els membres hauran de fer cada dia. A les nits, abans d’anar-se’n a dormir, repassaran junts quines coses s’han complert i quines no. Més: exemples i plantilles d’horaris del dilluns al divendres: veure enllaç. Descarregable d’organitzador de setmana completa: veure enllaç.